איך לספר את הסיפור של האלבום הדיגיטלי?

איך הופכים אלבום wow לזיכרון שלא רוצים להתנתק ממנו

בדומה מאוד לספר, גם אלבום תמונות טוב – יודע לספר סיפור.
סיפור טוב, נוגע ברגשות של מי שצופה בו ועושה חשק לחזור לסיפור זה שוב ושוב
סיפור קלאסי, מכיל שלושה אלמנטים: התחלה, אמצע וסוף, המוגשים בסיפור באופן כרונולוגי, על פי מועדי ההתרחשויות בעלילה.
סיפורים “מתחכמים”, עושים לפעמים שינויים במבנה הקלאסי, וכך קורה לנו למשל, שאנחנו נתקלים בסיפור שמתחיל דווקא מהאמצע, או הסוף, מפני שהבחירות האלה משרתות טוב יותר את מטרת המספר.

באלבום תמונות, נעדיף לרוב לספר את הסיפור ברצף הקלאסי שלו, ולהציג את התמונות באופן כרונולוגי – לפי סדר התרחשות האירועים, אך זאת ממש לא חייבת להיות הדרך היחידה.

הבחירה לספר את הסיפור באלבום בסדר הכרונולוגי שלו, מאפשרת למי שמדפדף בו לפי הסדר, לחוות אירוע או התרחשות מסויימת באופן שיכול לגרום להיזכר או להאמין כי הוא נמצא באירוע עצמו ועובר אותו שוב, או לראשונה – מתחילתו ועד סופו.

Webp.net-compress-image (14)

אלבום אירוע – התחלה טובה

תחילת האלבום בסיפור כרונולוגי, מחייבת לתמונות התחלה. תמונות כאלה, לא בהכרח תעשנה חשק להמשיך לדפדף. למשל – אם צילמתם אירוע שמח כמו מסיבת יום הולדת, והתמונות הראשונות הן של החצר הריקה או עם מעט אנשים, יתכן ותרצו לשמור את התמונות האלה להמשך האלבום. למשל, בהמשך האלבום, בעמוד אחד תוכלו להציג שתי תמונות: האחת של החצר מלאה באנשים, והאחת ריקה. סוג של עמוד “לפני ואחרי”. (אפשר גם להוסיף תמונה של החצר מסוף האירוע).

בתחילת האלבום, השתדלו “להציג את המשתתפים”, האנשים המרכזיים בסיפור שאתם עומדים לספר. זה מקום טוב לשים תמונות של אנשים שמביטים ישירות למצלמה, ויודעים שמצלמים אותם, מאשר תמונות שבהן צילמתם אנשים בלי שידעו.
למשל – באלבום מסיבת יום הולדת, בעמוד הראשון, כדאי לשים תמונה של בעל השמחה, משפחה קרובה, ו/או חברים קרובים. כל מי שבאמת חשוב אירוע.

יתכן תרצו להכניס פה גם טקסט קצר, שמבהיר למי שאוחז באלבום למה או למי הוא מוקדש.

אחרי העמוד הראשון, אפשר לחזור לרצף הסיפורי ולהניח תמונות בסדר בו התרחשו האירועים במסיבה, אבל גם כאן, לא חייבים להיצמד באדיקות לרצף הזמן המקורי.

שימו לב למצולמים בתמונות, האם הם חוזרים על עצמם בתמונות שונות שבחרתם ומופיעים יתר על המידה? אולי יש כאלה שחסרים לכם ולא מופיעים בכלל? ודאו שאתם שולטים במינונים.

shutterstock_5970630_65L0R

צבעים כבחירה

אם תבחנו זאת, תגלו שבגלריית התמונות שצילמתם לאירוע, נמצאות תמונות בעלות תאורה דומה, ולכן צבעוניות של קבוצת תמונות אחת, שונה מהצבעוניות של קבוצה אחרת.

כדי לייצר אלבום נעים לעין, כדאי לרכז בעמוד, או עמוד כפול – תמונות מקבוצות צבע אחידות.

עמוד בו צבעוניות של כל תמונה היא אחרת, מבלבל את העין ומעייף אותה במהירות.

צבעוניות גם עוזרת לשדר את רגש הרצוי: תמונות אדומות/כתומות משדרות חמימות, בעוד שתמונות לבנות ו”פלורסנטיות” משדרות “ניקיון” וקור.

shutterstock_2764345_y1RsF

שליטה במימד הזמן

משך הסיפור שאנחנו מספרים באלבום, הוא משך הדפדוף באלבום, אך למעשה, אנחנו יכולים לקחת פיקוד ישיר על ציר הזמן שאנו מציגים ולשלוט בו על מנת להעצים את הסיפור שלנו.

עמוד אלבום שמכיל תמונות שצולמו בסיטואציות שונות, במקומות שונים – מאיץ את רצף הזמן, ומקדם אותנו במהירות יחסית לעבר הסיום.

עמוד המכיל תמונות מסיטואציה אחת, אך ממספר זוויות, מאט את רצף הזמן בתוך הסיפור, מפני שהוא גורם לצופה להתמקד בפרטים שונים ולקבל יותר אינפורמציה על אותה סיטואציה.

עוד דבר המסמן תנועת זמן בסיפור, הוא התאורה בתמונות. היום מתחלק בגדול ל: בוקר, ערב ולילה, בלי יכולת להבחין כמעט בשעות המדויקות של הצילום מצד צופה שלא נכח בסיטואציה.

שליטה בזמן באלבום, יכולה להתבטא בתאורה: כלומר למשל: אלבום שמתחיל בתמונות מוארות, הולכות ומתכהות, עד תמונות בחושך יחסי.

דרך להמחיש בעמוד אחד באלבום שעבר יום שלם, היא למשל לשים בו תמונות מאותו מקום, מזוית זהה או דומה, בכל פעם בשעה אחרת במשך היום עצמו.
ככל שעמוד כזה יכיל יותר תמונות, כך תעלה התחושה שהיום הזה נמשך יותר זמן.
אם תעלו מעט תמונות מסוג זה לעמוד, תתקבל תחושה של יום קצר יותר.

דרך להאט את זרימת הזמן באלבום אפילו יותר, הוא להשתמש ב”רצף תמונות”. תמונות שצולמו בזו אחר זו, באותה סיטואציה, (בד”כ על ידיי לחיצה ארוכה ורציפה על כפתור הצילום של המצלמה).
הקדשת עמוד או שניים ל”תמונות רצף”, מחייבת את הצופה באלבום לרדת לכל הפרטים המשתנים מתמונה לתמונה, שכן ההבדל ביניהן לא בהכרח נראה לעין באופן מידי. פעולה זו גורמת תחושה של “האטת זמן” המכונה בקולנוע “הילוך איטי”.

הזמן הוא גמיש גם על רצף הסיפור.
למשל, בזמן שהתמונות ממשיכות לספר את הסיפור ברצף הזמן הכרונולוגיה, אפשר לשלב בעמודים מסויימים “זריקות החוצה”, עם תמונה אחת שאינה נמצאת ברצף הזמן המקורי.
למשל, באלבום יום הולדת, בעמוד המציג את תמונות פתיחת המתנות, משלבים פתאום תמונת ילדות של בעל השמחה. אולי אפילו תמונה שלו פותח מתנות מיום הולדת צעיר יותר.
“זריקה” כזאת בזמן, מעשירה ומעמיקה את הסיפור שאנחנו מספרים, ויכולה לרגש מאוד.

תמונה מסיטואציה אחת

חי, צומח, דומם – תמהיל מצולם

בסיפור כרונולוגי באלבום, עלולים להיווצר לנו “עמודים מתים”, או “עמודים משעממים”, בעיקר בגלל שאופי התמונות דומה מידי מאחת לשניה. למשל, או שכולן מתרכזות באנשים, או שרואים את שולחן האירוע המלא מאכלים מכל זווית אפשרית.

בדיוק כאן טריק קטן יכול לעזור לכם להימנע מעמודים מהסוג הזה לחלוטין.

שימו לב שאתם מגוונים מעט את נראה בתמונות. למשל, אפשר בעמוד אחד להראות במספר תמונות מצולמים מהאירוע, ולהוסיף תמונה אחת שמשדרת אווירה: חלק מהמקום בו האירוע נערך, תמונה אחת של שולחן המאכלים וכו’.
שימוש ב”טריק” הזה, מעשיר את האלבום ותורם ל”השלמת התמונה הגדולה” אצל המדפדף באלבום.

והנה עוד טריק בהקשר הזה, שמחזיר אותנו לנושא הצבעוניות.
נסו לגרום לכך שתהיה צבעוניות אחידה בין התמונות בעמוד. – למשל: אם בתמונת השולחן המפה אדומה, הציגו תמונה של מישהו בבגד אדום, מפיות כחולות? מישהו בכחול וכו’… התאמת צבעוניות כזאת גורמת לתחושה אורגנית של התוכן המוצג בעמוד.

תמונה של שולחן חתונה ריק

איפה השיא?

השיא של האלבום, הוא העמוד, או צמד העמודים המרגשים ביותר בו. בשביל לייצר שיא מהסוג הזה, מומלץ כמובן לבחור את התמונות הטובות ביותר, הן מבחינת איכות הצילום, והן מבחינת היכולת שלהן להציג את התוכן שבחרנו באופן האופטימאלי.

לרוב, במיוחד אם אתם צילמתם את התמונות, יהיה לכם קל לאתר את התמונה המוצלחת ביותר.
את התמונה הזאת שימרו לרגע השיא, ואם בחרתם לעצב אלבום שטוח WOW, אנחנו ממליצים לפרוש אותה במלא תפארתה על שני עמודים. כך, אף תמונה אחרת לא תגזול ממנה את תשומת ליבו המלאה של המדפדף באלבום.

כמובן שאפשר לייצר אלבום ובו מספר שיאים, אך רצוי לשים לב שהשיאים האלה בונים לכיוון השיא שחשוב לכם ביותר. את השיא החשוב ביותר, כדאי לשמור לקראת סיום האלבום. שם, הוא זה שישאר בזיכרון הרגשי של מי שדפדף בו.

תמונה של חלוקת דרגות

שער ניצחון

תמונת השער של האלבום, זאת שמופיעה על הכריכה שלו, היא אחת התמונות החשובות ביותר, שכן הכריכה היא החלק שגורם לאנשים להרים את האלבום מהשולחן או מהמדף ולהתחיל לעיין בו.

שימו לב שאתם בוחרים תמונה טובה, אבל לא את תמונת ה”שיא” שבתוך האלבום (שומרים הפתעות טובות לבפנים).

מומלץ לבחור תמונה ברורה וחדה, עם רוויית צבע טובה.

תפקידה של התמונה הוא לספר לאנשים למה הם יכולים לצפות בתוך האלבום.

במידה ואתם בוחרים להוסיף גם טקסט או כותרת לאלבום, ודאו שבתמונה שבחרתם, יש מקום להוסיף את הטקסט, בלי להסתיר בה חלקים שחשוב לכם להציג.

תמונת שער הניצחון

אז איזה סיפור מספר האלבום שלכם? באילו אלמנטים תשתמשו על מנת להעצים אותו?

אנחנו מחכים לראות את האלבומים הנפלאים שלכם.

ליצירת אלבום שטוח שכולו wow>

בהצלחה!

צוות WOW